Roadshow 4: Ervaringen van de lerende praktijken & Trendwatch met de laatste inzichten
Op 16 januari vond de tweede online Roadshow van het VMBO Sportlab plaats, waarbij consortiumleden de gelegenheid hadden om ervaringen uit diverse lerende praktijken te delen en de nieuwste inzichten van de Trendwatch te presenteren. Als eerste deelden vier consortiumleden van werkpakket 2, genaamd ‘De lerende praktijken’, hun ervaringen en uitdagingen. Vervolgens stelden ze specifieke hulpvragen aan het netwerk. Naar aanleiding van deze hulpvragen vond er een uitwisseling van ervaringen plaats en werden er waardevolle tips gedeeld.
Lerende praktijk 1 – Kaj Munk College in Hoofddorp
Miriam is docent lichamelijke opvoeding op het Kaj Munk College in Hoofddorp. Op sportgebied zijn er veel ontwikkelingen op deze school. Er wordt een sportoriëntatie programma aangeboden, aankomend jaar wordt gestart met de leerlijn sport & lifestyle en daarnaast wordt het vak BSM ontwikkeld. Het streven is om een doorlopende leerlijn te ontwikkelen. Uitdagingen liggen in het vergroten van het beweegaanbod voor alle leerlingen, en daarom wordt er een beweegcommissie opgericht. Het doel is om leerlingen te betrekken bij het bepalen van activiteiten en hen als beweegambassadeurs te laten fungeren. De hulpvraag luidt: “Hoe kunnen we ervoor zorgen dat leden van de beweegcommissie er voor iedereen zijn en zich ontwikkelen als beweegambassadeurs?”
Lerende praktijk 2 – Topscore Fit-programma in Amsterdam
Buurtsportcoach Rob presenteerde het Topscore Fit-programma in Amsterdam. Dit programma richt zich op inactieve leerlingen met een lage sociaal economische status en heeft als doel sport- en beweegdeelname te vergroten, waarbij het beleven van plezier voorop staat. Successen van het afgelopen schooljaar omvatten de deelname van 129 leerlingen, een stijging van 60 minuten bewegen per week, en 15 leerlingen die overstappen naar regulier naschools sportaanbod.
Uitdagingen liggen in het vinden van geschikte coaches, het selecteren en motiveren van leerlingen en het ontbreken van voldoende nazorg. De hulpvraag luidt: “Hoe kan de nazorg van Topscore Fit worden verbeterd om de kans te vergroten dat leerlingen na het programma actief blijven bewegen en om meer inzicht te krijgen in de langetermijneffecten?”
Lerende praktijk 3 – Goese Lyceum
Andries is docent lichamelijke opvoeding bij de VMBO school Goese Lyceum. Successen op het gebied van sport en bewegen omvatten de gemengde leerweg LO2 en de keuzevakken OSBA en Actief in de natuur. Cijfers voor sportprestaties zijn vervangen door bredere doelen zoals samenwerken en sportieve communicatie, waarbij plezier in bewegen centraal staat. Het doel is leerlingen te motiveren en zelfreflectie te stimuleren.
Uitdagingen liggen in het balanceren tussen meer beweegtijd, zelfreflectie en motivatie van leerlingen. De hulpvraag vanuit de lerende praktijk is: “Wat zijn good practises en bestaande tools die reflectie mogelijk maken, maar die weinig tijd in beslag nemen zodat er voldoende beweegtijd overblijft?”
Lerende praktijk 4 – Sportexpertisecentrum Oss
Job is programmamanager bij Sportexpertisecentrum Oss. Het Sportexpertise centrum richt zich op sportstimulering voor 0 – 100 jaar, waarbij zij veel samenwerken met het voortgezet onderwijs en buurtsportcoaches. Op de VO scholen wordt naschools aanbod georganiseerd. Momenteel zijn het losse facultatieve sportmomenten waar 340 scholieren aan deelnemen, maar veel van deze leerlingen zijn al actief. Het streven is om inactieve leerlingen te bereiken en van losse activiteiten naar structreel bewegen te gaan.
Uitdagingen liggen in het begrijpen van de werkelijke behoeften van leerlingen en het omzetten naar structureel beweegaanbod. In de lerende praktijk zijn ze op zoek naar een praktische methodiek om de behoeften van leerlingen op te halen. De hulpvraag luidt: “Welke methodiek is praktisch inzetbaar om de daadwerkelijke behoefte te concretiseren? Op welke wijze kan een leerling participeren in vervolgactiviteiten?”
Trendwatch met de laatste inzichten
Na een korte pauze heeft Antoine de consortiumleden meegenomen in de laatste inzichten van de Trendwatch. Een Trendwatch vertoont enkele gelijkenissen met een review, maar heeft ook unieke kenmerken. Het is een levend document wat regelmatig een nieuwe zoekopdracht uitzet in de grijze literatuur. Het brengt in kaart wat er speelt in de samenleving rond de thema’s jongeren, vmbo, sport, leefstijl en waar jongeren enthousiast van worden en blijven.
De eerstvolgende Roadshow staat gepland op 5 maart en zal in Zwolle plaatsvinden.